Dag 15 - Reisverslag uit Radium Hot Springs, Canada van Paula Gaasendam - WaarBenJij.nu Dag 15 - Reisverslag uit Radium Hot Springs, Canada van Paula Gaasendam - WaarBenJij.nu

Dag 15

Blijf op de hoogte en volg Paula

30 Juli 2019 | Canada, Radium Hot Springs

Dag 15 Banff naar Radium Hot Springs

Vandaag verlaten we Banff. Eerst halen we nog wat boodschappen en vullen we de tank. In Alberta is tanken goedkoper dan in British Columbia. Ook zijn de boodschappen in BC duurder. Dat heeft te maken met de belasting die hier op de producten zit. In Alberta betaal je geloof ik 5 procent en in BC 12 procent. Bepakt en bezakt gaan we verder. We rijden vandaag ruim 140 km in totaal waarvan ruim 100 door Kootenay Park. Even terug naar Banff. Op de camping stond naast ons Curtis met zijn vrouw. Zij komen uit Edmonton en waren hun 2e hands camper aan het uit proberen. Hij wilde graag weten wat we allemaal al hadden gezien. Hij zei dat wij BC vast mooier gaan vinden dan Alberta. Ik kan het me bijna niet voorstellen. Jasper en Banff zijn al zo mooi, kan vast niet nog mooier. Vlak voordat we BC binnenrijden, kun je stoppen bij de grensovergang BC/Alberta. Er is 1 uur tijdverschil tussen beide gebieden. Dus bij Roan was het half 12 en Moira stond in de zone waar het half 11 is. We rijden dus door Kootenay National Park. Het landschap verandert langzaam. In de nationale parken Jasper en Banff staan de bergen relatief ver van de autoweg. Het ziet er ruim uit en de bergen zijn relatief glad met hier en daar reliëf. Hier in Kootenay dat al in BC ligt lijken de bergen dichter bij de weg te staan. Het doet denken aan Frankrijk of Oostenrijk. En de rotsen lijken iets ruiger en grilliger dan in de andere 2 parken. Ook hier langs de weg stroomt een helder, blauw riviertje. Soms wild soms rustig, dan weer breed dan weer smal. Met op sommige een splitsing door de kleine droge plekken (lijken hele kleine eilandjes) in de rivier waar je wat lage begroeiing vindt en aangespoelde takken. Met het mooie weer is het een feest om naar buiten te kijken. Onderweg stoppen we langs de Kootenay rivier om wat te eten. En wat is het hier toch prachtig (ik doe m’n best om foto’s toe te voegen, maar WiFi of überhaupt bereik is een dingetje in de nationale parken, en als je al bereik hebt, duurt het enorm lang om wat te uploaden). We raken daar aan de klets met Bob en zijn dochter Ember (5) en haar vriendje Max (7). Hij wacht op wat vrienden om te gaan raften en gaat vanavond ergens een kamp langs het water opzetten, kampvuurtje aan en lekker bbqen. Heerlijk vooruitzicht. Iets wat mij ontzettend gaaf lijkt om te ervaren. Wellicht ooit eens. Na het eten rijden we verder en komen al gauw aan in Radium Hot Springs. Het ziet er wat slaperig uit. Radium Hot Springs staat bekend om, je raadt het al, de warmwater bronnen. Misschien dat we daar nog naar toe gaan. Voor nu is het doorrijden naar de camping en vanmiddag een beetje relaxen en kampvuurtje aansteken. Ik heb grote biefspiesen met groenten gekocht voor op het kampvuur.
De camping ligt hoog net buiten Radium Hot Springs. Het is er lekker rustig. Wat een verschil met de campings in Europa, waar je hutje mutje bij elkaar kunt liggen. De buren staan ongeveer 40 meter verderop. We staan tussen de dennenbomen. Achter onze plek is een wandelpad naar een uitkijkpunt. Roan en ik besluiten even naar boven te lopen om te gaan kijken. Het is een vrij steile klim maar niet zo lang. Ruim 1 kilometer. We merken dat de klim naar de top van Sulphur Mountain nog in onze benen zit. Het uitzicht was niet heel spectaculair maar het was wel gezellig om even alleen met Roan te lopen. De rest van de middag zijn we aan het chillen en spelen we spelletjes. Het is nu bijna kwart voor 10, het is donker de eerste sterretjes stralen, het kampvuurtje brandt lekker. We zitten heerlijk buiten en luisteren naar JJ Cale. Kan niet beter. En toch...moeten we zo naar bed. Morgen staan we heel vroeg op. We worden om kwart voor 9 verwacht bij Kootenay River Runners voor het raften…